joi, 7 noiembrie 2013

Deprinderi nutritionale

O alimentatie care nu respecta necesitatile organismului duce la supraponderabilitate. Pana nu demult, limitele greutatii corporale acceptabile erau foarte strict limitate. Cercetari stiintifice recente arata ca greutatea trebuie sa se situeze intr-un anumit interval. Doar daca ea creste peste o anumita limita sau scade sub o anumita limita trebuie sa apara temeri cu privire la starea de sanatate.

Calculata in fucntie de inaltime, dupa formula greutatea ideala = inaltimea(cm)-100, greutatea acceptabila la barbati se situeaza intre -10% si +10% fata de greutatea ideala iar la femei intre - 15% si +10 %. Nu este obligatorie obtinerea greutatii ideale ci sa se tinda spre ea prin mentinerea unei greutati in limitele acceptabile, in care fiecare sa se simta bine.  Daca greutatea scade cu mai mult de 10% pot aparea diferite afectiuni digestive si psihice care au ca urmare o scadere si mai mare in greutate.

In cazul unui surplus de 10 pana la 20% fata de greutatea ideala se recomanda consultarea medicului pentru a verifica daca nu au aparut afectiuni cardiovasculare sau metabolice. O greutate mai mare cu 20% este un factor de risc in aparitia acestor boli la care se adauga de multe ori unele dereglari psihice. Nu orice forma de supraponderabilitate pericliteaza sanatatea in aceeasi masura. Daca exista depuneri de grasime in regiunea abdominala, apar factori de risc pentru afectiunile cardiovasculare. Aceasta forma , denumita de mar, apare mai frecvent la barbati. La femei , depunerile de grasime sunt frecvente in zona soldurilor. Acest tip de supraponderabilitate nu pericliteaza atat de mult sanatatea. Sunt considerate inestetice.

Reducerea greutatii nu este deloc un demers simplu. Dietele rapide sau dietele minune rareori reusesc. Scaderile in greutate , de la inceputul unei astfel de diete, se explica prin diminuarea cantitatiii de lichide, grasimile neputand sa dispara intr-un timp atat de scurt. Descompunerea grasimilor este mai lenta dacat pierderea in greutate constanta. Deseori, dupa terminarea unei diete scurte si reluarea unei alimentatii normale, se ajunge la o greutate mai mare decat la inceput. Scazand necesarul de alimente, organismul incearca sa se descurce cu mai putina energie dacat la inceput. Pentru evitarea acestor efecte, este foarte importanta introducerea treptata a alimentelor energetice , in cantitati mici. Deasemenea, un rol foarte important in evitarea excesului alimentar il are comportamentul nutritional. Iata in acest sens cateva recomandari :

- incercati sa excludeti grasimile si sa consumati alimente cat mai sarace in grasimi.
-reduceti cantitatea de glucide
-nu faceti acasa provizii de dulciuri
-inlocuiti dulciurile preparate cu fructe si legume crocante
-excludeti bauturile cu continut zaharos
-cereti sprijinul persoanelor din jur pentru respectarea regimului alimentar
-faceti multa miscare
-incercati sa mancati incet , linistit
- mancati de cinci ori pe zi dar mai putin , decat de trei ori si mult
-renuntati in timpul mesei la alte preocupari

Devries a creaat un tabel nutritional, bazat pe puncte. Un pahar de lapte are 4 puncte, o portie de oua , legume si carne are 6 puncte, o portie de fructe si legume are 10 puncte, o portie de salate sai sucuri are 10 pucte, painea si cerealele au 6 puncte, untul sau margarina (2 cuburi) 10 puncte. Alte alimentte nu intra in tabelul lui. Fata de multe regimuri dietetice ce presupun infometare sau consumul exagerat al unor alimente in derimetrul altora, determinand un dezechilibru si monotonie nutritionala , uneori chiar depresii pshihice, fara un rezultat sigur, respectarea acestui regim duce la rezultate de durata manifestate prin pierdere in greutate , stari pozitive psihice si fizice. Pentru respectarea fiecarei reguli se acorda 10 puncte, obtinerea unui scor total de 100 de puncte in fiecare din zilele saptamanii insemnand un echilibru nutritional perfect.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu