sâmbătă, 9 noiembrie 2013

Surse de vitamine in alimentatie

Vitaminele nu constituie surse energetice, totusi aceste substante organice sunt indispensabile metabolismului in general si utilizarii glucidelor si lipidelor ca sursa de energie pentru organism, in special. Exista aproximativ 13 grupe de vitamine ce pot fi clasificate in doua categorii: hidrosolubile care includ complexul vitaminelor B si vitamina C si vitaminele liposolubile din care fac parte vitaminele A, D, E si K.

Vitaminele hidrosolubile nu pot fi stocate , de aceea trebuie furnizate zilnic organismului , cantitatile consumate in exces fiind eliminate prin urina. In schimb, vitaminele liposolubile , pe care organismul le poate inmagazina , nu trebuie administrate zilnic, excesul putand avea efecte toxice. Daca alimentatia este echilibrata , nici una dintre vitamine nu trebuie administrata special , nici atunci cand este vorba de activitatea sportiva de performanta. Pentru cei care presteaza efort aerob , unii specialisti recomanda un surplus de vitamina C in perioadele foarte calduroase sau in cazul unei transpiratii abundente , datorita sensibilitatii mari a acestei vitamine la caldura( se recomanda 500mg/zi in plus fata de cantitatea obisnuita ). Vitaminele din complexul B se administreaza dimineata pentru cresterea metabolismului energetic din cursul zilei iar pentru evitarea problemelor gastrice se recomanda sa fie luate impreuna cu mancarea sau cu o catitate suficienta de apa. Este preferabila de asemenea administrarea lor separata, dimineata B iar la pranz, C.

Vitamina A are rolul in cresterea organismului, formarea , maturarea si metabolismul celulelor epiteliale , procesul vizual, etc. Este continuta de galbenusul de ou, ulei de peste, ficat de vita, cartofi.

Complexul de vitamine B au rol in metaboluismul glucidelor, cresterea si dezvoltarea organismului iar alimentele bogate in vitamina B sunt carne, cereale, lapte, legume, oua, peste.

Vitamina C are rol in metabolismul aminoacizilor, refacerea tisulara, coagularea sangelui si rezistenta la infectii. Citricele, cartofii, ardeii , rosiile si varza sunt cele mai bogate alimente in vitamina C. Vitamina D are rolul in absortia calciului si fosforului si fixarea lor in oase si dinti. Alimentele care contin vitamina D in mod natural sunt ficatul, untul, ouale, pestele, laptele, floarea soarelui. Vitamina E are rolul in functionarea normala a gonadelor, proceselor de oxidare si este prezenta in uleiuri vegetale, lapte, germeni de grau, nuci, unt, margarina, mazare si fasole boabe. Vitamina K are actiune antihemoragica si in sinteza protrombinei la nivelul ficatului. Este continuta de legumele verzi, fructe, cereale, produse lactate.

Exista pareri pro si contra suplimentelor vitaminice. De o parte sunt adeptii unei alimentatii echilibrate , care prevede toate elementele necesare unei diete sanatoase, atragand atentia asupra riscurilor unor surplusuri ce pot provoca sindromul toxic. De cealalta parte sunt cei care susutin necesitatea suplimentelor vitaminice cu scopul inlaturarii neajunsului distrugerii acestora in timpul prepararii alimentelor. Unii specialisti recomanda adaugarea unor vitamine in alimentatia zilnica cum ar fi vitamina C in tratarea racelilor, vitamina E pentru reducera colesterolului, a afectiunilor cardiace si tratarea unor afectiuni endocrine.

Consumul de vitamine este escalat azi, datorita comportamentului nutritional dominat de mesele servite in fuga si sub forma de gustari rapide. Este mai simplu sa se ia o pilula, pentru a nu pierde timpul cu servirea mesei in derimetrul muncii , al activitatilor de toto felul. Uneori, pentru a face fata efortului fizic, este nevoie de o cantitate suplimentara de vitamine. Aceasta insa nu trebuie sa fie substitut pentru o alimentatie rationala, de calitate, vitaminele trebuie privite doar ca niste catalizatori ce contribuie la imbunatatirea alimentatiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu